fredag 2. juni 2017

Oppsummering mai -17

Denne oppsummeringen blir kjempekort. Mai har vært en travel måned. Mye sosialt, familie, arrangement, jobb, mindre lesing, noe serietitting. Her kommer en oversikt:



En av mai måneds høydepunkt. Krim. Lansering to dager til ende av Jørgen Brekkes Avgrunnsblikk.  Her på Sellanraa i Trondheim. Bokblogger Reading-Randi slår av en prat etter samtalen og får sin bok signert. (foto: Anita Ness)




Bøker lest:
1. Dette skjer ikke av Ida Lorien Ringdal: dikt, debutant, norsk2017, leseeks, 78 s
2. Tjenerinnens beretning av Margaret Atwood: dystopi, USA, 1001-bok, 285 s, fått
3. Går, gikk, har gått av Jenny Erpenbeck: Tyskland, samfunn, leseeks, 322 s
4. Hvis helvete var av is av Bernard Minier: Frankrike, krim, leseks, 633 s
5. Fordelen med å være sensitiv - en guide..av Lise og Martin August: sakprosa, kjøpt, 168 s
6. Anorektisk av Ingeborg Senneset: sakprosa, psykiatri, norsk2017, debutant,leseeks, 303 s
7. Malerens muse av Lisa Strømme: crossover-romanbio, debutant, leseeks, 349s
8. Drømmetyderens død av A.J. Kazinzki: krim, Danmark, Sveits, Bosnia, Østerrike, leseks, 405s

SUM: 8 bøker

(trodde jeg skulle rekke å lese ferdig Om våren av Knausgård, men det gjorde jeg ikke. Leste den ferdig på toget i dag, 1.juni) 

*1 diktsamling/3 romaner (ikke-krim)/2 krim/2 sakprosa
*6 leseeks/1 fått/1 kjøpt
*2 norsk 2017
*4 debutanter

Land besøkt:
USA, Tyskland, Fankrike, Danmark, Sveits, Bosnia, Østerrike

Beste roman:
*Tjenerinnens beretning

Beste krim:
*Hvis helvete var av is

Alle bøkene var gode på sitt vis, men den jeg synes det gikk tregest å lese var Malerens Muse. Litt nedtur den der..


Film fra bøker:
*Wild av Cheryl Strayed. 2012. Boka ble skrevet i 2012 Interessant og sterk film om en ung jentes vandring i 3 mnd, etter en vanskelig periode med sorg over morens død, rusmisbruk og et heller utsvevende selvdestruktivt liv.
*Outlander av Diana Gabaldon. Sesong 2 , episode 1-9 , på Viaplay. Litt lei av Claires lidende fjes, men ellers er det nok drama. Episodene i Paris var også veldig fornøyelige. Tenker da på konegn og prinsen, spesielt..
*The Handmaid`s tale av Margaret Atwood, episode 4-7   . HBO Nordic.


Litterære arrangement:
Boklansering og lanseringfest av Avgrunnsblikk av Jørgen Brekke 18. og 19. mai.

Pluss kjempetrivelig fest for frivillige i Litteraturhuset i Trondheim, og hjelper på et arrangement med en somalisk/amerikansk poet. Ladan O.

Lillehammer litteraturfestival:
Min planlegger


Jeg ønsker dere alle en flott juni!


2 kommentarer:

  1. Jeg synes du rekker mye selv om du er travel jeg Anita :) Jeg sliter mer med dårlig bloggelyst enn at det er travelt, selv om det er det også innimellom.

    Kos deg videre på Lillehammer :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Kanskje det, men lese elsker jeg jo, så det gjør jeg når jeg kan og orker. Ikke alltid jeg orker det heller når det er så mye annet som fyller hodet og tid. Viktig å finne noe man liker som passer dagsformen..
      (akkurat nå har jeg mest lyst til å slenge meg på senga med en krim enn å vandre rundt på foredrag og samtaler, men jeg må jo ut å få med meg noe seiden det er derfor jeg er her.:)

      Takk skal du ha Gro.:)

      Slett